Copywriting to działanie mające na celu przyciągnąć uwagę czytelnika. Służy temu, by zapoznać go z określonymi treściami i wyjaśnić rodzące się w jego głowie wątpliwości. Kto z niego korzysta i na co zwraca uwagę dobry copywriter? Wyjaśniamy te zawiłości.

Copywriting – co to takiego?

Wiele słów pochodzących z języka angielskiego nie doczekało się jeszcze precyzyjnej definicji. Wśród nich znajduje się copywriting. Czym on właściwie jest? To proces tworzenia przyjemnych w odbiorze (estetycznych), merytorycznych i perswazyjnych tekstów. Te trzy elementy są niezbędne, by czytelnik miał poczucie, że czas poświęcony na przeczytanie artykułu nie był zmarnowany, ale po kolei. Przyjrzyjmy się wymienionym cechom.

 

Estetyka tekstu

Opis publikacji tworzonych przez copywritera rozpocząć należy od tych cech, które jako pierwsze rzucają się w oczy. Chodzi przecież o to, by czytanie było przyjemnością. Komunikat nie może być suchą, bezduszną zbitką terminów naukowych (chyba, że konieczne jest napisanie podniosłej pracy o takim charakterze). Wprawdzie powstaje wówczas przekaz nasycony fachową wiedzą, ale nie zawsze o to chodzi, wiele bowiem zależy od oczekiwań odbiorców. Większość z nich chce przyjąć ciekawą dla siebie wiedzę w przyjemny sposób, warto zatem o tym pamiętać.

 

Tekst musi być merytoryczny!

Ten, kto przeznacza swój cenny czas na lekturę tworu kultury, chce mieć świadomość, że przyniesie mu to określone doznania. Wybierając się na horror – pragnie się przestraszyć, musical – podziwiać stroje oraz kunszt piosenkarzy i tancerzy, komedię romantyczną – historię dwojga bliskich sobie ludzi. Tak samo jest z tekstem. Może mieć różne funkcje i odpowiadać na szereg różnorodnych pytań, ale ten, kto zajmuje się copywritingiem, musi być tego świadomy. W przypadku udzielania porad – należy dokładnie sprawdzić, co pomaga na daną dolegliwość, a opisując działanie określonego urządzenia, trzeba zgłębić wiedzę na jego temat. To niebywale ważne, bo czytelnik żąda sprawdzonej wiedzy! To tak jak ze zlecaniem pracy konkretnemu fachowcowi. Prosząc go o pomoc, jesteśmy przekonani, że rozwiąże nasz problem. Podobnie jest z tekstem opublikowanym w internecie.

 

Nie każdego można zastąpić. O perswazji słów kilka

Copywriter powinien dołożyć wszelkiej staranności, by to, co tworzy, było możliwie jak najbardziej merytoryczne. To już wiadomo. Nie można jednak żądać, by piszący znał odpowiedzi na wszystkie pytania. Może przybliżyć dziesiątki bardzo skomplikowanych zagadnień, ale nie zdoła zapewne rozwiać wszystkich możliwych wątpliwości. Niektóre pojęcia są wszak nad wyraz skomplikowane, wielopoziomowe i nieoczywiste. Tworząc przekaz, powinien skłonić czytelnika do określonego działania (zakupu, wzięcia udziału w dyskusji, nawiązania kontaktu z lekarzem). Kluczowe jest, by robić to skutecznie.

 

Copywriting – element strategii marketingowej

Działania na rzecz promocji mogą być prowadzone wielotorowo. Copywriting z pewnością stanowi tu ważne narzędzie. Obecnie jednak duże znaczenie mają także social media, ale nie tylko. By uzyskać spodziewany efekt, konieczne są kompleksowe strategie marketingowe. Public relations czy wideo marketing stają się dziś coraz popularniejsze. Z ich wykorzystaniem możliwe jest osiągnięcie spodziewanych rezultatów. Warto przy tym prowadzić audyty i badania, by mieć pewność, czy podjęte kroki ten efekt, o który chodziło.

Jak widać copywriting stanowi ważną część znacznie większego procesu związanego z szeroko pojętym marketingiem. Z pewnością warto z niego korzystać, by dotrzeć z wartościowym przekazem do jak największej grupy docelowej.